جست و جوی هویت گمشده در کتاب خیابان بوتیک های خاموش اثر پاتریک مودیانو
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
- نویسنده سیده ساناز وفایی
- استاد راهنما آنت آبکه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
پاتریک مودیانو یکی از بهترین و خلاق ترین نویستدگان زنده فرانسه است و کتاب خیابان بوتیک های خاموش را که بلافاصله بعد از اولین چاپش جایزه ادبی گنکور را ازان خود کرد به عنوان ششمین اثر خود ثبت کرد. این اثر روایت از جست و جوی هویت نویسنده می کند که در ورای یک داستان کارگاهی حافظه باخته که همانند همه شخصیت های ضد قهرمان داستان های مودیانو سهمی از گذشته دارد و به بویی از امروز آغشته است. این داستان خبر از روایتی واپس نگر دارد که با نوشتاری ماهرانه توانسته است از گونه های ادبی مختلفی ردپاهای در کتاب خود به جا بگذارد و چونین است که می توان این کتاب را در عین حال کتابی تاریخی, پلیسی و اتوبیوگرافیکی دانست که از رمان نو نیز نشانه های دارد. در اصل می توان گفت که نویسنده با دادن جزییات دقیق از مکان های مختلف شهر پاریس و در خلال شخصیت های مختلف می کوشد پس از دوازده سال سکوت گذشته خود را بیاد بیاورد. در واقع این رمان به دو قسمت تقسیم می شود. بخش اول بخشی است که در آن "گی قولان" شخصیت اصلی داستان که در ابتدا هیچ اطلاعی از خود جز نام مستعاری که "اوت"رییس او به او داده است ندارد به روشی پلیسی میکوشد که با استفاده از جمع آوری نشانه ها و روش پیگیری سوال از شواهد, گذشته خود را بازیابد. درست به مانند پازلی که تکه هایش را بهم می چسبانند او نیز ناچار است به گفته های دیگران اعتماد کند تا این معما را بشکافد. درست به همین علت است که قسمت اول داستان از خواننده درخواست یک انتظار گاهی اوقات خسته کننده را دارد چراکه در بیشتر مواقع سوال ها بی نتیجه است. قسمت دوم داستان دیگر یک جست وجو نیست چراکه گی قولان تقریبا همه چیز را یافته است اما در این قسمت فضای تاریک فرانسه برای مهاجران روس و یهودی هاست که توسط نویسنده پررنگ می شود و درست اینجا است که ما می توانیم از آن به عنوان رد پایی از رمان تاریخی از این رمان یاد کنیم. به علاوه چهره پدر و مادر و برادر مودیانو نیز در این اثر توسط بیشتر شخصیت های داستان به چشم می خورد که نشانه ای از رمان اتوبیوگرافیکی است..
منابع مشابه
بودلر و سپهری، در جست و جوی بهشت گمشده
شارل بودلر و سهراب سپهری دو شاعر فرانسوی و ایرانی ازنظر اندیشه و هنر، نوآورترین شاعران عصر خود به شمار می روند. این دو شاعر درونگرا، دلزده از کرۀ خاکی، با هدف پی بردن به حقیقت هستی و رسیدن به دنیای ایده آل، همواره در جستوجوی آرمانشهری هستند که در آن بیاسایند؛ ازای نرو، به طبیعت، سفر، عرفان و... گرایش می یابند. در مقالة حاضر، به برخی اندیشه ها و مضامین شعر سپهری اشاره و این اندیشه ها و مضامین ...
متن کاملبودلر و سپهری، در جست و جوی بهشت گمشده
شارل بودلر و سهراب سپهری دو شاعر فرانسوی و ایرانی ازنظر اندیشه و هنر، نوآورترین شاعران عصر خود به شمار می روند. این دو شاعر درونگرا، دلزده از کرۀ خاکی، با هدف پی بردن به حقیقت هستی و رسیدن به دنیای ایده آل، همواره در جستوجوی آرمانشهری هستند که در آن بیاسایند؛ ازای نرو، به طبیعت، سفر، عرفان و... گرایش می یابند. در مقالة حاضر، به برخی اندیشه ها و مضامین شعر سپهری اشاره و این اندیشه ها و مضامین ...
متن کاملبودلر و سپهری، در جست و جوی بهشت گمشده
شارل بودلر و سهراب سپهری دو شاعر فرانسوی و ایرانی ازنظر اندیشه و هنر، نوآورترین شاعران عصر خود به شمار می روند. این دو شاعر درونگرا، دلزده از کرۀ خاکی، با هدف پی بردن به حقیقت هستی و رسیدن به دنیای ایده آل، همواره در جستوجوی آرمانشهری هستند که در آن بیاسایند؛ ازای نرو، به طبیعت، سفر، عرفان و... گرایش می یابند. در مقالة حاضر، به برخی اندیشه ها و مضامین شعر سپهری اشاره و این اندیشه ها و مضامین ...
متن کاملجوانب و مصادیق اسطورهای در تصادف شبانه اثر پاتریک مودیانو
پاتریک مدیانو، رمان نویس معاصر فرانسوی، بواسطهی آثار اتوبیوگرافیک خود به ویژه تصادف شبانه، روح انسانی را که درگیر وقایع و خاطرات گذشته است، به تصویر میکشد. بنابراین حافظهی وی پیش از تولدش شکل میگیرد. با پرداختن به مفاهیم جستجو و هویت، نویسنده فقدان پدر و مادر و آسیبهای دنیایی که در آن زیسته را ارائه میکند. در جهان تاریک وی که مبتنی بر کشف ماجراها، وقایع و داستانهای روایت شده است، و از طری...
متن کاملجست و جوی هویت عروسک از منظر فلسفی
حضور گستردة عروسک در همة اعصارـ از پیدایش بشر گرفته تا دنیای پستمدرن امروزیـ میتواند گواه وجود عروسک بهمنزلة هویتی مستقل باشد. اما این ادعا برمبنای پرداختن به عروسک با رویکرد درزمانی است و بهنظر میرسد مطالعات کافی در زمینة بررسی ابعاد هویتی آن با رویکرد همزمانی وجود ندارد. همچنین، گاهی مرز میان اشیای صحنه، عروسک، و بازیگر در اجرا به حدی کمرنگ میشود که بهسختی میتوان عروسک را از آنان ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده ادبیات و زبانهای خارجی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023